Buitenritten als training, voor jezelf en je paard!

0
273
Archiefbeeld buitenrit.

Buitenrijden is leuk, dat is een ding wat zeker is. Er zijn echter ook een hoop fysieke en mentale voordelen te behalen door middel van het maken van buitenritten. Nu het mooier weer is en de dagen een stuk langer zijn, kunnen we dus flink aan de bak. ReadySupp komt met een aantal bruikbare tips om zoveel mogelijk uit je buitenritten te halen.

Voor je paard

Varieer in je buitenritten. Stappen en (opbouwend!) draven op het harde is heel goed voor het beenwerk van je paard. Daarnaast ziet je paard van alles op buitenritten en heeft hij eens wat anders te doen dan tijdens het werk in de bak. Hier kun je op wedstrijden ook profijt van hebben. Doordat je paard op buitenritten alles al gezien heeft, zal hij tijdens je dressuurproefje minder snel onder de indruk zijn van de entourage. Kortom: het maken van buitenritten draagt bij aan een stabiel, allround paard.

Trainen

Heb je heuveltjes in de buurt? Perfect! Heuveltraining en het trainen op een oneffen terrein is heel goed voor de achterhand van je paard. Zeker als je in het najaar vooral op het vlakke hebt gereden (doordat alles nat was), is het een goed idee om die achterhand van je paard weer aan het werk te zetten. Heuveltraining is best zwaar, dus begin in stap en bouw later stukken draf of galop in.

Heb je een stevige buitenrit gemaakt? Onderschat het belang van een goede cool down dan niet. Neem ruim de tijd om je paard uit te stappen en zorg hierbij dat hij goed over de rug blijft lopen. Hoe intensiever je hebt gereden, hoe langer je zult moeten uitstappen. Realiseer je dat het voor je paard waarschijnlijk het prettigst is om na een pittige rit de wei of paddock in te gaan. Hier kan hij zelf immers ook nog wat vrij bewegen, wat de kans op spierpijn verkleint. Gaat je paard na de rit op stal? Zorg dan dat je écht goed uitgestapt hebt.

Voor jezelf

Door lekker buiten te rijden kun je je paard lekker fit krijgen. Maar wat denk je van jezelf? Jij moet die buitenritten immers ook vol kunnen houden. En dat hoeft niet alleen door te gaan paardrijden, ook naast het paard kun je een hoop doen, zodat je zonder spierpijn van je paard af komt na die lange buitenrit.

Fit worden

Hoe dicht woon je bij stal? Minder dan 10 kilometer? Overweeg dan eens om niet de auto te pakken, maar om met de fiets te gaan. Zeker nu de dagen wat langer zijn, is het een optie. Het resultaat? Een fitte ruiter die haar paard kan bijhouden.

Ben je van jezelf niet zo soepel? Dan kan dat weerslag hebben op je paard. Niet iedereen heeft tijd om naar de sportschool te gaan, maar ook thuis kun je al een hoop doen. Op YouTube zijn veel instructiefilmpjes voor yoga en pilates te vinden. Koop een yogamatje, en je kunt aan de slag terwijl je eten in de oven staat. Met deze oefeningen kun je je romp versterken en je heupen en rug flexibeler maken. Op die manier zit je meer in balans op je paard, waardoor je geen last van pijntjes krijgt tijdens een lange rit.

De zwakste schakel?

Paardenmensen zijn vaak geneigd om veel tijd en moeite te steken in een fit, tevreden en gezond paard, maar vergeten zichzelf nog wel eens. Als je zo nu en dan je paard laat controleren en/of losmaken door een fysiotherapeut of osteopaat, waarom zou je dan niet voor jezelf doen?

Als team ben je zo sterk als de zwakste schakel. Je hebt er dus niks aan als je paard heerlijk los in zijn lijf is, maar jijzelf hartstikke scheef bent en niet goed in het zadel kunt zitten. Vergeet daarom niet om jezelf ook eens te laten controleren op scheefheid en waar nodig te laten behandelen.

Geniet!

Er valt dus een hoop te trainen tijdens en voorafgaand aan buitenritten. Als jij en je paard eenmaal helemaal fit zijn, staat niks je nog in de weg om die heerlijk lange ritten te maken zonder achteraf met pijn in je lijf terug te komen. Vergeet tussen al dat trainen door nooit te genieten, want dat is immers waarom je bent gaan paardrijden!

Bron: ReadySupp
Foto: Wendy Koekoek voor Buitenruiters